Vorig jaar was een goed gamejaar, met titels als Baldur's Gate 3, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Super Mario Bros Wonder, Spider-Man 2 en Alan Wake II, om er maar enkele te noemen. Toch doken we in 2023 ook massaal in de oudere games, zo laat een studie weten.
Newzoo kwam voor het tweede jaar met een onderzoek binnen de game-industrie, waarbij ze data van consumenten onder de loep namen. Te lezen is dat, hoewel sommige ontwikkelaars er alsnog succesvol in kunnen zijn, spelers meer tijd steken in reeds bekende franchises en live service games, waardoor het in theorie lastig is voor nieuwe games om een publiek te vinden.
De industrie bleef vorig jaar groeien, zo werd er een winst behaald van $93,5 miljard, toch zijn het slechts een klein aantal uitgevers en ontwikkelaars die hier een significant deel van opeisen. Dit zien we ook terug op ander vlak, zo wisten 66 titels tachtig procent van de totale speeltijd te pakken, en bestond zestig procent van de tijd die we in games stoken uit titels die zes jaar geleden, of nog eerder, werden uitgebracht. Vijf oudere games, te weten Fortnite, GTA V, League of Legends, Minecraft en Roblix, waren goed voor 27 procent van de totale speeltijd.
Als we nog wat verder in de cijfers duiken dan zien we dat de meeste speeltijd van de 'nieuwe' games (games die uiterlijk twee jaar geleden zijn uitgebracht) bestaat uit jaarlijkse vervolgen. 23 Procent van deze 'nieuwe' games bestaan uit namen als FIFA en Madden. Slechts acht procent van de tijd ging op aan nieuwe, niet jaarlijks uitgebrachte games, zoals Diablo IV en Baldur's Gate III.
Als we kijken naar de games die maandelijks het meeste aantal actieve gebruikers had dan staat Fortnite aan top op ieder platform. De rest van de games bestaan uit bekende namen als GTA, Counter-Strike en Apex Legends, terwijl slechts één pure singleplayer game de lijst wist te behalen, namelijk Starfield.
|