Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Review:

Homefront


Door MaartenL op 19-03-2011 om 10:01
Bron: Gamed.nl

Je zou denken dat we tegenwoordig wel genoeg first-person shooters op de markt hebben waarvan er enkele de markt domineren. Toch vind THQ dat er nog wel eentje bij mag komen en dat is het door Kaos Studios ontwikkelde Homefront. De ontwikkelaar kennen we reeds van Frontlines: Fuel of War dat in 2008 het levenslicht zag. Hoewel de game potentie had, kon het niet volledig overtuigen. Zal Homefront dan toch uiteindelijk bewijzen wat Kaos Studios in zijn mars heeft?

In Homefront krijgen we een fictieve toekomst te zien waar Noord Korea zich heeft ontwikkeld tot een grotere en sterkere factie. Tegen het jaar 2027 is het zelfs zo krachtig dat het grote delen van Amerika heeft veroverd en de burgers er onderdrukt met geweld. Klinkt misschien absurd maar na de intro gezien te hebben, zou dit best wel eens mogelijk scenario kunnen worden. Niet alleen is dit verhaal een sterk uitgangspunt voor de game, de setting ervan komt op zijn minst uniek over. Gevechten gebeuren op Amerikaans grondgebied, dat er weliswaar vervallen bij ligt, waardoor de omgevingen een hele verfrissing zijn ten opzichte van andere shooters die graag terugkeren naar de meer bekendere omgevingen. Ook de scènes die de speler onder ogen krijgt zijn memorabel vanwege de gruwelijkheid. Burgers worden geëxecuteerd op straat, lijken worden opgestapeld en ouders worden voor de ogen van hun kinderen neergekogeld. Niet zo'n al te beste toekomst om in te vertoeven.

Gelukkig kan de speler daarvoor een stokje steken. Na een bruuske raid van de KPA (de Koreanen dus) wordt de speler gevangen genomen en vervoerd. Voor je echter je bestemming bereikt, komt het verzet in actie en zonder veel woorden vuil te maken ben je al snel de bezetters een koekje van eigen deeg aan het geven. Dusver nog niet meteen iets speciaals dat de game kan onderscheiden van de andere stapel shooters. Je kan bukken, springen, platliggen, mikken en oude vertrouwde granaten gooien. De missies zijn erg straightforward en lineair en vaak komt het erop neer om simpelweg iemand te volgen en alles wat niet-Amerikaans is neer te schieten. Het voorafgaande verhaal mag dan wel sterk zijn, het verhaal dat de campagne voortstuwt, is dat niet. Je gaat gewoonweg mee met leden van het verzet zonder dat er een goed beeld wordt gegeven van wat precies de bedoeling is of wat het uiteindelijke doel is. Jammer want dit had gerust wat beter uitgewerkt kunnen worden.


Na een zes- of zevental uurtjes heb je de singleplayer-campagne al achter de kiezen en heb je een goed idee hoe de verschillende wapens in het spel werken, een ervaring die zeker van pas komt voor multiplayer-sessies. In het begin zal je nog weinig keuze hebben in wapens om online mee aan de slag te gaan en zit je een beetje vast met de standaard uitrustingskits: assault, SMG, heavy, sniper, tactical en explosive. Elke kit heeft zijn eigen wapens, gadgets en bonussen. Door ervaring op te doen en te stijgen in rank wordt bijkomende uitrusting vrijgespeeld en kunnen de kits aangepast worden aan jouw favoriete speelstijl. Enkele gadgets waar je uit kan kiezen zijn drones met bijvoorbeeld een machinegeweer of anti-voertuig wapen, airstrikes, mortiergranaten, kogelvrije vesten, raketwerpers enzoverder. Er is wel één belangrijk punt om te onthouden: deze extra's moeten namelijk in-game gekocht worden met de punten die je behaalt. Het is dit systeem van battle points en gadgets dat Homefront toch een iets apart karakter geeft. Alles wat jouw team helpt, geeft battle points om uitrustingen en eventueel voertuigen mee aan te schaffen.

Er zijn echter maar twee verschillende modussen online: team deathmatch en capture & hold. Echter kan dit gevarieerder worden als de Battle Commander modus actief is. Vanaf nu worden er ook bepaalde objectieven meegegeven aan spelers om meer punten te kunnen scoren. Een voorbeeldje: een vijand maakt drie van je teammates af waarna de battle commander AI deze vijand markeert als een 'threat'. Twee spelers van jouw team krijgen dan een speciale marker op de map met het gebied waar deze threat zich bevind. Ben je succesvol en schakel je het doel uit, dan scoor je meer punten. Lukt het niet en gaat het doel meer kills maken dan wordt hij meer punten waard en worden er geleidelijk aan meer spelers toegewezen aan de 'threat'. De speler die gemarkeerd wordt is echter ook niet de pineut, omdat hij aangewezen wordt krijgt hij per threat-level minder schade waardoor hij zich toch kan verweren. Niet alleen spelers worden zo gemarkeerd, ook voertuigen of zelfs drones kunnen als doelwit worden aangeduid. Dit is een erg leuke feature die er toch voor zorgt dat je team beter samenwerkt.


De multiplayer van Homefront zit eigenlijk sterk in elkaar. De gameplay werkt vlot, de gadgets zijn enorm leuk en control-vriendelijk en voertuigen kosten veel maar geven daar ook veel vuurkracht voor terug. Je kits en wapens aanpassen aan je speelstijl is ook erg leuk al is het haast gelijkaardig aan het systeem dat we reeds kennen van Call of Duty. Ook de maps zijn erg interessant en gebalanceerd. Het maakt niet uit hoe je kiest te spelen want aan elke optie zitten voor- en nadelen. Het jammere is dat er slechts negen maps zijn maar de objectieven liggen niet vast waardoor je niet constant over dezelfde punten zit te knokken. Wedstrijdjes in Homefront duren overigens niet lang, het langste wat ik totnogtoe heb gespeeld was 17 minuten. Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is, een goede focus en sterk teamwerk zijn vereisten want fouten zijn nefast in een korte tijdsperiode. Tussen de matches door heb je dan een minuut pauze om je uitrusting aan te passen maar aangezien er geen lobby is gedurende deze periode ben je eigenlijk een beetje geforceerd om wat doelloos te wachten.

Op het vlak van graphics is met Homefront niet slecht gesteld. De Unreal 3 engine levert zoals gewoonlijk vloeiende beelden met voldoende detail op je scherm. Een grafisch monster is het echter ook weer niet, daarvoor zijn sommige textures iets te dof en als er toch één erg negatief punt aangeduid moet worden dan zou dit zeker de vreselijk slechte animatie van het granaatwerpen zijn. De game is gelukkig zeer stabiel en heeft nog voor geen enkel probleem gezorgd desondanks de drukke gevechten. De geluiden daarentegen zijn een beetje standaard. Geweren klinken goed, stemmen zijn duidelijk en explosies vrij duidelijk toch mist het een beetje die kick die je van je stoel wegblaast. Alles bij elkaar genomen is Homefront toch aangenaam voor het oog en oor en de systeemeisen zijn daarbij ook niet meteen erg hoog waardoor iedereen er wel van kan genieten.


Als conclusie kan ik zeggen dat Homefront me aardig kon verrassen. De game combineert reeds gekende functies met een nieuw puntensysteem en leuke gadgets. De singleplayer is wat aan de zwakke kant maar het merendeel van de tijd in een shooter speel je online, waar het meeste plezier te beleven valt. Dit is alvast een hele verbetering op Frontlines en het is zeker geen game die simpelweg als 'kloon' bestempeld kan worden. De aardige gameplay samen met de toch wel knappe graphics en intense online maken van Homefront een ervaring die nog enkele uren bezig zal houden. Mocht je nog zoeken naar een FPS en had je wat interesse in Homefront, dan ga je vast en zeker geen miskoop doen.
Beoordeling
Gameplay   86
Sound   85
Graphics   86
Replay   90

Een sterke poging van Kaos Studios.
87


13:46  Sony zamelt geld in voor Japan
09:25  PSOne - Deel 58
 Reacties (31)
 Pagina: 1 | 2
Berserk op 19-03-2011 om 10:12 [Niv: 148 / Exp: 7384]
De PS3 versie trouwens duidelijk de veeeel betere:
http://www.lensoftruth.com/head2head/verdictscreen-shot-comparison/head2head-homefront-screenshot-comparison/

Dus mensen met een 360 en een PS3, dit is 1 van de uitzonderingen dat je best de ps3 versie koopt!

Roderick op 19-03-2011 om 11:08 [Niv: 417 / Exp: 20866]
K zou toch zweren dat hier de PC versie gereviewed wordt...

Gast (81.164.178.xxx) op 19-03-2011 om 11:53
87 vind ik echt te hoog voor een game die gewoon niets nieuws doet, de game haalt gewoon elementen uit frontlines,CoD en BF :( Zelf zou ik hier 60 ofzo aan geven :r

Gast (81.164.178.xxx) op 19-03-2011 om 11:55
Lool replay 90, is wel nodig met zo'n korte SP

Gast (83.81.37.xxx) op 19-03-2011 om 11:55
gebruikt homefront de unreal engine joh?
wat een schaamteloze vertoning dan. zo een engine zo een oerlelijke game eruit pompen

Joni Philips (Eindredacteur) op 19-03-2011 om 11:58 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
@Gast (81.164.178.xxx): CoD, Battlefield en co. halen dan ook weer hun melk bij nog oudere games. Het is zonder twijfel de afwerking die telt. En voor een FPS telt natuurlijk meer dan de singleplayer, het is de multiplayer die de speelduur goed helpt.

Gast (83.161.139.xxx) op 19-03-2011 om 12:34
hhaahahaha wat een onzin dit is echt een bagger game!ondanks dat er veel mankeerd aan cod blijft die er met kop en schouders boven uit steken. dit ziet er niet uit! als dit de toekomst voor de fps is wacht ik wel op de nieuwe xbox of ps4 want dit is oer lelijk! heb ook al gelezen dat die filmpjes van battlefield 3 van een hele dikke pc komen... de console versies krijgen grafics zoals medal of honor! bah bah :( het draait echt alleen nog maar om geld heh! #*$*##!!!!!!

Gast (77.164.239.xxx) op 19-03-2011 om 12:41
Hele hoge cijfer, dit is echt zo titel dat ja 2 maanden al kan afschrijven, en als je later terugblikt ben je ook niet trots dat je zo'n slecht spel als dit in je bezit hebt.

chemdog op 19-03-2011 om 13:29 [Niv: 15 / Exp: 738]
heb hem ff geleend wat een bagger game! ps3 versie of 360 maak geen verschil het is allebij bagger! pc zal er wel beter uitzien.

Gewijzigd door chemdog op 19-03-2011 om 13:31

Gast (84.25.88.xxx) op 19-03-2011 om 13:48
hmm beetje vreemd dat de pers dit spel de hemel in prijst en de 'gewone' gamers het niks vinden, althans hier op gamed

Gast (92.66.77.xxx) op 19-03-2011 om 14:12
Tja, Homefront een review geven van 8.7, terwijl het gemiddelde op 7.4 staat op Gamerankings en voor deze matige graphics en singleplayer.. nope. Singleplayer krijgt van mij hoogstens een 5. Multiplayer misschien een 7 a 8. Zeker geen 8.7 gemiddeld jonges....en nee, ik speel niet Call of Duty.

Gast (217.122.211.xxx) op 19-03-2011 om 14:25
Ik vind dit foeilelijk

Gast (195.240.188.xxx) op 19-03-2011 om 14:42
Nee, PS3 versie of 360 versie maakt geen moer uit, het is allebei lelijk inderdaad, op de ene screenshot bij de 1 net wat meer dan bij de ander en andersom. Bovendien volgt de volledige LoT vergelijking nog. Maar dit gaat over de PC versie, LOL! Grappig dat een PS3 fanboy dat meteen moet roepen.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat jullie de replaywaarde serieus 90 hebben gegeven. De campaign is met 4 uur uit te spelen en altijd hetzelfde en de multiplayer heeft wel wat leuke dingen maar is niet veel nieuws.

Gast (67.159.44.xxx) op 19-03-2011 om 15:37
Pffft, Digital Foundry zegt praktisch het volgende PC>360=PS3. De console versies hebben allemaal verschillende problemen. Denk dat dit voor mij persoonlijk een titeltje is om over te slaan en ooit een keertje te proberen.

Gast (84.25.87.xxx) op 19-03-2011 om 17:12
is er ook nog iemand die et wel een vette game vindt?Zelf heb ik hem niet dus kan ik er niet over oordelen...

Gast (81.164.178.xxx) op 19-03-2011 om 17:41
@Joni
Ik weet niet ofdat je het weet maar CoD is echt een trendsetter geweest met zijn perk-systeem en BF met de grote online-veldslagen, en de drones hier komen gewoon uit Frontlines dus je kan volgens mij niet zeggen dat deze game iets nieuw/innovatief doet :?

Gast (81.164.178.xxx) op 19-03-2011 om 17:45
Buiten extreem kort zijn natuurlijk xp

Gast (87.210.167.xxx) op 19-03-2011 om 17:48
ja idd cod komt ook uit een oudere engine dat dus een aangepaste unreal engine werd. de engine is afkomstig van de legendarische john carmack met zijn spellen in quake series. wat begonnen is met doom en doom is en blijft altijd de beste game allertijden.want alles wat je in doom ziet is de basis van alles hoe fps games geworden zijn. tevens is doom de eerste spel wat multiplayer en coop en deathmeath had. Doom heeft dus alles wat een ander spel ook heb of kan. kijk maar eens op zdoom wiki. zoveel te leren. en de unreal engine is weer een moderne doom engine en zo is het uitgegroeid

Gast (195.240.188.xxx) op 19-03-2011 om 17:52
Unreal Tech =/= id Tech.

Joni Philips (Eindredacteur) op 19-03-2011 om 21:42 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
@Gast: Perks, de Wikipedia entry: "The first video game which used perks may have been the 1997 RPG game Fallout.[6] Since then, perks had been used in various video games, even for First-person shooters like Modern Warfare 2 and Killing Floor, as well as action games like Metal Gear Online.[6]"

Grote online veldslagen: Tribes 2 liet al 64 player veldslagen toe en draaide bijna exclusief rond deze.

Drones: Frontlines is nu eenmaal van Kaos.

Gast (213.10.53.xxx) op 19-03-2011 om 23:17
Deze score wijkt wel heel erg af van alle andere reviewscores die ik ben tegengekomen. Ik betwijfel de objectiviteit van de reviewer. MaartenL, verklaar je a.u.b. eens nader met deze belachelijk hoge score. :P

Joni Philips (Eindredacteur) op 19-03-2011 om 23:19 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Omdat dit nu eenmaal de PC versie is, welke is ontwikkeld door een andere developer en die heeft het blijkbaar gedaan. Dat verschil zie je ook terug als je bekijkt op welke platform de internationele reviewers gespeeld hebben. Wat betreft de objectiviteit, deze game komt van zijn eigen collectie dus objectiever kan niet. Zelf is hij er vandaag niet, dus daarom de vele reacties van mij.

Gewijzigd door Joni Philips op 19-03-2011 om 23:22

Gast (217.122.211.xxx) op 20-03-2011 om 00:53
Echt zo'n 13-in-een-dozijn-game. Het is net als behang

Gast (81.164.178.xxx) op 20-03-2011 om 08:58
Fallout is een RPG, CoD 4 was een FPS, sindsdien hebben gigantisch veel FPSen perks ;)
De veldslagen, ooit BF1942 gespeeld toen hij net was uitgekomen? Revolutionair idd :)
Drones, je vind het dus ok dat zoiets gewoon klakkeloos wordt overgenomen?

Gast (81.164.178.xxx) op 20-03-2011 om 09:00
Killing Floor was mss iets eerder dan CoD maar het is CoD die perks in FPS-games populair maakte.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Homefront
Type:
Game
Releasedatum:
18-03-2011
Ontwikkelaar:
Kaos Studios
Uitgever:
THQ Inc.
Media:








Meer media