Eerder vandaag gaf Mark Rein, Vice President van Epic Games, al zijn mening over de tentoonstelling van Halo 3 tijdens de E3. Ook over andere onderwerpen heeft hij nog wel wat te melden.
Dit keer ging hij namelijk in over de PC games in vergelijking met de consoles. Volgens hem is het gat tussen een low-end en high-end PC nog nooit zo groot geweest, terwijl deze high-end PC alleen maar door blijft groeien en het gat hiermee nog groter zal worden. Aangezien veel games tegenwoordig DirectX 10 krijgen richten ze zich op deze high-end PC's die een relatief kleine groep (hardcore) gamers in bezit heeft, dus is het economisch niet zeer interessant om je enkel hierop te richten als ontwikkelaar. Het is om deze reden dat DirectX 10 pas over enkele jaren echt door zal breken en opgepakt zal worden door de ontwikkelaars, hij doelt hierbij op een periode van ongeveer vijf jaar.
Omdat ontwikkelaars pas over vijf jaar deze overstap zullen maken zijn het vooral de consoles die de komende jaren bepalen hoe de PC games eruit zullen zien. Zijn er toch ontwikkelaars die zich op de PC richten dan zijn er genoeg alternatieven om je titel toch interessant te maken. Volgens Rein is één van deze mogelijkheden om je PC game naar een console te porten, zo bereikt het spel een groot publiek terwijl de kosten hiervan redelijk laag zijn. Mocht het echter om een game zijn die zich enkel richt op een high-end PC dan kan dit wel lastig zijn, een console zou dit namelijk niet aan kunnen.
|