Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
11 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(6) 
(2) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Review:

S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl


Door Jasper_ op 23-03-2007 om 12:08
Bron: Gamed

Daar is hij dan eindelijk. S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl, de game die een paar jaar geleden al in de winkelschappen had moeten liggen en die toentertijd revolutionaire elementen had te bieden. Wat is er eigenlijk van die game geworden?


Een veelgehoord commentaar op S.T.A.L.K.E.R. is de technische inferioriteit. Toegegeven, het is vandaag de dag niet top of the bill, maar het is absoluut niet ondoenlijk om naar te kijken. Waar S.T.A.L.K.E.R. vooral in uitblinkt is de schitterende, levende wereld waarin je je eigen paden kunt kiezen en je eigen speelstijl ontwikkeld. Elke locatie ziet er uniek en tegelijkertijd herkenbaar uit. Soms zul je gewoon even stilstaan om van het uitzicht met de overvliegende vogels te genieten. De mooie, open buitenomgevingen worden zo nu en dan afgewisseld met donkere ondergrondse ruimtes waar gemuteerde wezens vanuit de schaduw toeslaan. Het geluid is prima en zal soms voor een goede spanningsopbouw zorgen.



Zowel voor de buiten- als binnenlocaties hebben de dames en heren van GSC GameWorld een ijzersterke sfeer neergezet. Hierom is het ook zo jammer dat de game vol met laadtijden zit. De spelwereld is opgedeeld in vele gebieden en elke keer als je van het ene gebied naar het andere loopt krijg je een laadscherm voor je neus. Dit trekt je uit het smerige Oostblokgebied en doet je beseffen dat je met een muis in je hand naar een beeldscherm zit te turen. Er moet ook veel worden gebacktrackt, soms zelfs iets teveel, waarbij laadtijden al helemaal niet welkom zijn.

Helaas rammelt er hier en daar nog meer aan de game. De op zich leuke quest worden geplaagd door bugs. Zo moest ik een keer met een contactpersoon praten, terwijl diegene toch echt dood voor me op de grond lag door een vuurgevecht waar ik niet bij was geweest. Zulke mankementen kwam ik meerdere malen tegen. Wat ik ook jammer vind, al lijkt dat misschien wat gezeur om niks en is het in meer shooters het geval, is dat het mes een veel te krachtig wapen is. Zeker in combinatie met de mogelijkheid om behoorlijk snel te rennen. Vaak zal je tegenstander direct het loodje leggen als je op hem afsprint en hem één messteek verkoopt. Lange, intense vuurgevechten kun je in sommige situaties dus overslaan, mocht je dat willen.



Je kunt een overzicht oproepen waarop te zien is wie nou eigenlijk de beste Stalker is. Dat hoeft de speler niet zelf te zijn want alle andere personages in de game leiden hun eigen leven. Ze praten met elkaar, vermaken zich bij een kampvuur en hebben hun eigen quests om te voltooien. Soms kom je commerciële jongens tegen die met je willen handelen, wat je helpt om te sparen naar betere wapens en een betere uitrusting. Het zou me niks verbazen als we in de toekomst een soortgelijke Massive Multiplayer Online First Person Shooter kunnen verwachten.

Als S.T.A.L.K.E.R. een paar jaar eerder was uitgekomen, zoals eigenlijk gepland, was hij ongetwijfeld beter uit de verf gekomen. Links en rechts is de game inmiddels al ingehaald, maar desondanks blijft het een goede mix van ontdekken, (inter-) actie en zelfs een vleugje horror. Zeker een aanrader, maar niet de klassieker die het eigenlijk had willen zijn.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   80
Graphics   80
Replay   80

Alle FPS fans mogen alvast hun gasmasker uit de kast halen.
82


12:26  'De engine wel maar Crysis niet naar de consoles'
12:06  Motoren, zwaarden en Rachel in Ninja Gaiden Sigma
 Reacties (8)
 Pagina: 1
madmaniac op 23-03-2007 om 13:02 [Niv: 65 / Exp: 3265]
beelden zien er wel 'degelijk' uit. Lange tijd geleden dat ik nog iets van deze game had gehoord

Gast (217.122.89.xxx) op 23-03-2007 om 15:51
Goeie review, wel wat kort. Je had wat mij betreft ook wel even de geweldige A.I. in het spel mogen behandelen, genaamd A-life.
Voorbeeldje:
Ik zit weggedoken achter een auto, en er komen vijf "bandits" aan die mij morsdood willen hebben. Ze schuilen zelf direct weg achter auto's en kisten en het vuurgevecht begint. Vanachter de auto zit ik op ze te schieten, totdat mijn (slecht onderhouden) geweer vastloopt en ik er een nieuw magazijn in moet drukken. Op het moment dat ik weer langs de auto gluur zijn er ineens nog maar drie "bandits". Ik schenk er niet al te veel aandacht aan, en begin het vuur op de overgebleven drie te openen. Tijdens het schieten hoor ik ineens geritsel, ik draai me om en...Daar staan de twee andere "bandits" met doorgeladen shotguns achter mij te grijnzen....Fantástisch! Heb zelden zulke snuggere NPC's meegemaakt. Die twee luitjes zijn dus helemaal om de schroothoop heengelopen om mij van achteren te benaderen, terwijl de andere drie mij bezig hielden.
De A.I. in kleine ruimtes is wel wat minder, dan hebben ze de neiging door je kogels te wandelen, maar in het open veld zijn die tegenstanders verdraaid slim, werken ze in team-verband heel erg tactisch en zijn het waardige tegenstanders.

Gast (84.80.251.xxx) op 23-03-2007 om 16:04
Ook vind ik de graphics werkelijk prachtig, zowel qua sfeer als uit technisch oogpunt.

Jasper_ op 23-03-2007 om 16:07 [Niv: 8 / Exp: 416]
Er zit op sommige momenten inderdaad heel goed AI werk in, maar ik ben ook vaak tegengekomen dat ik me op een tactische plek kon verstoppen om vanaf daar de vijanden een voor een neer te maaien (ze lopen dan ook braaf een voor een naar je toe). Beetje wispelturig dus.

Gast (86.87.196.xxx) op 23-03-2007 om 22:21
Beetje een korte review voor een game als S.T.A.L.K.E.R. . Nu weet ik eigenlijk nog niks.

Weazel op 24-03-2007 om 11:41 [Niv: 59 / Exp: 2952]
Bel de Russische maffia voor meer informatie

Gast (82.173.247.xxx) op 24-03-2007 om 20:53
ja hoor gast wat had je dan nog meer willen weten...? Leuke review al lijkt de game mij nu een stuk minder intresant

Gast (83.134.89.xxx) op 12-04-2007 om 03:18
waarshijnlijk heeft hij die 2de pagina niet gezien :P

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl
Type:
Game
Releasedatum:
23-03-2007
Ontwikkelaar:
GSC Game World
Uitgever:
THQ Inc.
Media:








Meer media